De lente is nu echt in aantocht. De zon begint weer meer te schijnen en de warme stralen verwarmen de aardbol. De vogeltjes fluiten vrolijk. En overal verschijnen groene blaadjes aan de bomen en bloemetjes in het gras. Terwijl er overal nieuw leven en energie ontstaat, is die bij mij ver te zoeken. Ik ben moe, energieloos en zelf een beetje down. Zou ik last hebben van voorjaarsmoeheid? Is dat een fabel of bestaat het echt?

Voorjaarsmoeheid

Waarschijnlijk is het je al wel opgevallen. De afgelopen week ben ik minder actief op mijn blog en op social media. Ik post nog maar om de dag en ook op Instagram verschijnen er minder foto’s dan anders. Waar ik eerst ’s avonds achter mijn laptop kroop om te gaan bloggen, laat ik hem nu steeds meer in de hoek liggen. Ik heb dan ook wel veel afspraken afgelopen week in de avond gehad, waardoor ik nu echt toe kwam aan bloggen. Eerder haalde ik die tijd dan in om 5.00 ’s ochtends, maar ik sla mijn wekker nu steeds uit. Ik baal hier wel van, waar bloggen is wel iets wat ik altijd met veel passie deed en nu kan ik er de energie even niet voor opbrengen.

Ik ben niet alleen

De afgelopen dagen ben ik er achter gekomen dat ik niet de enige ben die hier last van heeft. Bij verschillende andere mamabloggers lees ik dat de fut er een beetje uit is. Gisteren nog postte MeervanMir een post met precies dezelfde gevoelens als waar ik mee worstel. Maar ook Lotus Writings ervaart dat de werkdruk rondom haar blog op dit moment te hoog is en probeert daar de juiste weg in te vinden. Op Instagram en Facebook deelde Mama’s Jungle een emotionele video waarin ze aangeeft met een burn-out te zitten. Heel puur, eerlijk en helaas herkenbaar. Hoe kan het nu toch dat juist nu de donkere depri maanden van de winter eindelijk achter ons liggen, we toch ons zo down voelen? Zouden we last hebben van voorjaarsmoeheid?*

Door Dark Moon Pictures /  Shutterstock

Voorjaarsmoeheid, Lentemoeheid of voorjaarsdip

Als je voorjaarsmoeheid intikt bij Google komen daar meteen 27.400 hits uit. Toch blijkt de term wel relatief nieuw te zijn, maar de kenmerken al wel langer bekend. Bij Dokter Natuur lees ik namelijk dat maar liefst driekwart van de volwassenen hier er last van heeft en dat dat vooral de volwassen zijn boven de 35. Ook blijken dat vrouwen gevoeliger zijn voor weersveranderingen en heeft meer moeite met het “aanpassen” aan het voorjaar. (gezondheidsnet)

Wat zijn de oorzaken voorjaarsmoeheid?

De voorjaarsdip is een nasleep van een winterdip en ontstaat door dat je mentaal moe bent van het afwachten op betere dagen. Voorjaarsmoeheid is namelijk een vorm van SAD, Seasonal Affective Disorder oftwel seizoensgebonden depressie.

Aangezien we dit jaar wel erg lang hebben moeten wachten op de eerste echte mooie lente dag, zou dat zeker goed te verklaren zijn, waarom zoveel van ons er last van hebben. Het gebrek aan zonlicht, vitamines en lekker naar buiten kunnen (lichaamsbeweging) in de buitenlucht, zijn de grootste oorzaken dat we ons moe, prikkelbaar, somber, lusteloos voelen en last hebben van slaapproblemen, weinig energie en stemmingswisselingen. Door het gebrek aan zonlicht en lichaamsbeweging heeft ons lichaam minder de kans gehad om afvalstoffen in ons lichaam weg te werken. Hierdoor kun je je dus niet fit voelen. Deze afvalstoffen raak je weer kwijt door te zweten en meer aan lichaamsbeweging te doen.

10 tips om voorjaarsmoeheid aan te pakken

Nu we weten dat voorjaarsmoeheid wel degelijk een probleem is, is het zaak om het aan te pakken, zodat we zo snel mogelijk weer kunnen genieten van de zon en alles om ons heen. Op GGZnieuws.nl kwam ik 10 tips tegen om voorjaarsmoeheid aan te pakken.

  1. Zorg voor een goede balans tussen spanning en ontspanning
  2. Leer ‘nee’ zeggen
  3. Leer te accepteren
  4. Stel haalbare doelen
  5. Slaap goed
  6. Niet blijven piekeren
  7. Beweeg!
  8. Herken stress en leer er goed mee omgaan
  9. Matig met koffie en alcohol
  10. Doe leuke dingen

Mijn aanpak

Herkenning en erkenning is dus stap een. Waar ik in het verleden wel vaker last heb gehad van een winterdip, is deze voorjaarsmoeheid dus nieuw voor mij. De komende weken zal ik dus wat beter gaan letten op de verhouding tussen werk en ontspanning. Naast mijn blog werk ik ook nog 24 uur en zijn mijn zussen en ik druk bezig met het leeghalen van mijn vaders huis. Dat is naast dat het veel tijd kost, ook wel een emotionele tijd. Hopelijk is het einde daar snel van inzicht en kunnen we zijn huis in de verkoop zetten. Dat zal ons allemaal veel tijd en energie schelen.

Ook wil ik zeker weer proberen om het bloggen als ontspanning te gaan zien en niet als ‘moeten’. Vorig jaar heb ik een coachsessie gedaan bij de Waagcoach (voorheen Vitamine L) en zij leerde mij dat er een groot verschil is tussen moeten willen en willen moeten (lees hier haar gastblog) Daar ga ik mij weer even goed op te concentreren.

Ook ga ik maar weer lijstje met To-Do maken om mij zelf een beter overzicht te geven in de zaken die nu steeds blijven liggen. De theorie van Eat That Frog en Braindumping die ik leerde van Meisje-Eigenwijs en Momambition tijdens ons mamabloggersweekend, zal ik daarbij zeker gaan toepassen.

Ik zal dus ook de komende tijd nog wel wat minder van mij laten horen op mijn blog. Het kan zijn dat ik even niet dagelijks iets post en mogelijk op andere tijden dan je van mij gewend bent. Ik heb nog wel een aantal opdrachten liggen en gelukkig ook een paar leuke uitjes in het vooruitzicht. Maar ik zal mijn slaapuren ook goed in de gaten houden en rustig aandoen met de koffie en alcohol. Hopelijk komt de zon dan ook snel weer tevoorschijn in mijn hoofd.

Herkennen jullie de symptomen van de voorjaarsmoeheid?

Door Dark Moon Pictures /  Shutterstock

* Disclaimer; de bekentenis van Mama’s Jungle dat zij een burn-out heeft is natuurlijk niet te vergelijken met voorjaarsmoeheid. De klachten van een burn-out zijn zeker iets om erg serieus te nemen.

Afbeeldingen; door Dark Moon Pictures/ Shutterstock

26 comments on “Voorjaarsmoeheid; feit of aanstellerij?”

  1. Ik herken het wel hoor al moet ik zeggen dat ik er nu geen altvan heb, maat de afgelopen jaren heb ik periodes gehad dat het leek dat ik alleen maar kon slapen. de tips die je beschrijft zijn dan ook heel goed. Hier probeerde ik er maar niet te veel aan toe te geven al hoe wel ik wel af en toe vroeg naar bed ging, maar wel veel te bewegen n en vooral naar buiten gaan. Sterkte en denk maar even aan jezelf.

  2. Dit is oprecht de eerste keer dat ik hier over hoor, en het klinkt best heftig. Zelf kom ik ook moeizaam de winter door, deze heeft een grote invloed op mijn lichamelijke gezondheid, maar de eerste zonnestralen omarm ik direct. En ook mijn pijn word dan automatisch minder. Ik vind het daarom heftig om te lezen dat het jammer genoeg niet voor iedereen zo werkt. Van een groep chronisch zieken weet ik dat ze veel last hebben van de seizoensveranderingen, maar dat het voor gezonde mensen ook geldt is echt nieuw voor mij. Hoop voor jullie dat deze vermoeidheid snel weg mag trekken, zodat jullie ook volop van de mooie lente kunnen genieten.

  3. Ik herken het wel. Ben ook een beetje futloos de laatste tijd. Maar als je dan zo’n weekend hebt als afgelopen weekend dan knap je daar zo van op. Want zon al niet doet met een mens.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.