Weekendje Stayokay Domburg – Dag 2

dag 2Begin april mochten wij van Mamaplaats en Stayokay een weekendje de familiekamer in het Stayokay hostel in Domburg komen testen. De Stayokay in Domburg is niet zomaar een hostel maar een echt kasteel! Inclusief een gracht, torenkamers en een heus ridderharnas. Na onze eerste nacht gingen we de volgende dag op verkenning, nadat we eerst schoenen hadden gekocht… (lees hier deel 1 van dit verslag)

We hebben al wel eens eerder overnacht in een Stayokay hostel en wat ik me daarvan nog met name kan herinneren is het ontbijt. Het ontbijt is niet een bijzonder luxe ontbijt, maar alles is er wat je kunt verwachten, cornflakes/muesli, fruit, crackers/ontbijtkoek, appel/sinaasappelsap, koffie/thee en alle soorten standaard beleg. Wat me ervan is bij gebleven is het brood! Dat wordt vers (af)gebakken en is nog warm als het in de mandjes wordt gelegd. Het brood is gesneden in lekker dikke plakken en je blijft er echt van eten. Het ontbijt was in de gezellige eetzaal. En met een klein trapje omhoog kwam je bij de Boswachterkamer, waar je veel informatie kon vinden over de omgeving
Ontbijt (2) Ontbijt Eetzaal Boswachterkamer

Na het ontbijt wilde ik de fietsen reserveren, die we mochten huren. De omgeving van het kasteel Westhove is prachtig. Voor het kasteel ligt een mooi park waar je heerlijk kunt wandelen en fietsen. Achter het park ligt nog een bos en achter het bos zijn de duinen. Stayokay heeft zelf fietsen die je kunt huren. Ze hebben fietsen voor volwassenen en kinderen. In de welkomsmail die ik kreeg van de Stayokay kon ik meteen de maten voor de kinderfietsen doorgeven. Ik vroeg daarbij ook om een fiets met een stoeltje achterop. In hun antwoord mailde ze me dat ze alleen fietsen hadden met een stoeltje voorop. Dat is heel jammer, dacht ik, want mijn dochter van 3,5 past daar echt niet meer in. Wel kreeg ik het mailadres van de fietsenmaker in Domburg, waar je ook fietsen en accessoires kunt huren. Bij aankomst bleek het echter net andersom te zijn, ze hadden wel fietsen met een stoeltje achter op, maar niet met een stoeltje voorop. Voor ons dus prima, maar ik denk dat er zeker ook wel vraag zou zijn voor fietsen met een stoeltje voorop. Want fietsen in de omgeving is heel leuk, want binnen 10 minuten fiets je zo naar het strand of naar het stadje Domburg. Domburg is een gezellig stadje met een mooi strand en leuke strandtentjes. In de Ooststraat vind je ook veel leuke winkeltjes en restaurantjes.
Stayokay (5)  Fietsen huren Wandelroutes
De fiets met het stoeltje achterop was helaas toch al verhuurd, maar we zouden hem wel aan het einde van de middag kunnen ophalen. Geen probleem, want we moesten voor Grote Zus toch eerst op zoek naar schoenen… Die was ze namelijk vergeten mee te nemen en liep nu rond op haar sokken…

We besloten het eerste te proberen in Domburg. Daar waren veel leuke winkeltjes, maar wel heel toeristisch en geen echte schoenenwinkel te vinden. Alleen slippers (nog net te koud) of dure Vans (die ze thuis ook heeft, maar nooit draagt). Zelf had ze haar oog laten vallen op Heely’s (schoenen met wieltjes eronder) Maar het leek ons onder deze omstandigheden niet het juiste moment voor zo’n duur cadeau. Omdat we geen geschikte schoenen konden vinden, zijn we toch maar doorgereden naar Middelbrug. Met de auto ben je daar in een halfuurtje. Deze stad biedt alles wat je verwacht van een stad; veel winkels, restaurantjes een mooi groot plein met het oude stadhuis van Middelburg. Gelukkig slaagde we daar wel voor een paar schoenen (en ook voor Kleine Zus & Papa’s Liefste!)
Op sokken op zoek naar schoenen Nieuwe schoenen Middelburg

Kleine zus was nog herstellend van een zware griep en had nog een antibiotica kuur. Omdat het al rond lunchtijd was, stortte ze helemaal in. Een halfuurtje slaap in de auto deed wonderen!
Terug bij het kasteel stonden de fietsen en een lunchpakketje voor ons klaar. De meiden werden helemaal enthousiast op het nieuws dat we naar het strand zouden gaan. Ik ben zelf niet echt een strand mens, dus zo vaak gaan we niet naar het strand. Met de fiets ben je binnen 5 minuten bij het strand!
Voor April was het heerlijk weer, maar nog wel een beetje bewolkt. Toch wilde de meiden op het strand, meteen de schoenen uit en gingen ze pootje baden. Terwijl wij lekker onze lunch op aten, zagen we een hele stoet echte Zeeuwse knollen draven langs de waterlijn. De meiden hadden een top tijd en vonden ze het natuurlijk heel jammer toen we weer moesten gaan. Gelukkig hadden we morgen nog een dagje.lunchpakket Lunchpakketje Fietsen
Blote voeten in het zand Strand Pootjebaden

’ s Avonds aten we nog pizza in een restaurantje in Domburg. Legde de meisjes in bed en dronken nog even met z’n tweetjes onze welkomdrankjes op in de bar. Daarna kropen wij ook omhoog naar de torenkamer en sliepen we heerlijk in onze bedjes.

Later deze week meer over ons weekend in het Stayokay Domburg

Deze blog is tot stand gekomen door middel van een samenwerking