Never a Dull Moment week 23 New York deel 1

Weekoverzicht | Never a dull moment week 23 New York New York (deel 1)

Wie mij ook volgt op social media, was het vast niet ontgaan. Afgelopen week brachten wij door in New York. Speciaal voor de 50e verjaardag van mijn vriendin uit Australie hadden we afgesproken in deze mega stad. Samen met haar, haar man, zoon en 2 andere bevriende stellen hebben we de stad doorkruist en zoveel gezien en gedaan, dat ik alle verhalen en foto’s niet in een blog kwijt kan. Vandaar vandaag alvast deel 1

Zondag 3 juni

Het voordeel van naar Amerika vliegen, is dat je meestal op de heenweg geen last hebt van de jetlag. We werden dan ook allemaal rond een uur of negen wakker. Na het ontbijt maakte plannen voor de komende dagen. Voor de meeste was New York een nieuwe stad, dus besloten we een New York Pass aan te schaffen. Met deze pas hoef je voor sommige attracties niet meer te betalen en krijg je voorrang in de rij. Alleen J&M waren al eens in New York geweest en besloten zelf op pad te gaan. We zouden contact houden om ’s avonds ergens te gaan eten.

Omdat ons Airbnb huis in New Jersey staat, moesten we eerst met een shuttle bus (aka chicken buss) naar de stad. Gelukkig hadden we een goede uitleg gekregen van Mannie, onze chauffeur van gisteren. Deze bussen stopte 2 blokken verderop en kwamen elke paar minuten voorbij. Het was even uitzoeken hoe de betaling werkte, maar dat deed je bij het uitstappen. Voor ons was dat de laatste stop in de Busterminal op 42th street. En daar stonden we dan in New York City!

Om de hoek liepen we zo Time Square op. Daar konden we bij Madame Tussaud tickets krijgen voor de Hop-on-Hop-off bus. Op die manier zouden we een beetje feeling krijgen over de indeling van de stad. Helaas bleek dat de kaartjes voor voor 1 dag geldig waren en niet alle dagen van onze pas en ook niet 24 uur. We konden alleen niet meer terug, dus namen we de buslijn Downtown. Deze reed ons langs het Empire State Building, Flatiron Building, Court House, Brooklyn Brigde, Wallstreet en zijn bull.

We besloten uit te stappen bij het 9/11 Memorial en het museum. Op de plek waar ooit de Twin Towers stonden is nu een mooi monument gebouwd. Er zijn 2 diepe gaten, waarin het water valt, met op de randen alle namen van de overleden. Bij eentje zat een witte roos in de naam. Later las ik dat ze dat deden op de verjaardag van de overleden, een mooi gebaar.

Dit was allemaal al erg indrukwekkend, maar dat was het museum nog veel meer. Daar werd je per minuut weer meegenomen langs de gebeurtenissen van die dag. Van 8.30 een mooie foto waarop de torens nog stonden, tot het instorten van de torens en het neerstorten van de andere 2 vliegtuigen. Het is ongelofelijk hoeveel spullen ze bewaard hebben en tentoonstellen. We waren er allemaal erg van onder de indruk.

Na een dik uur door het museum te hebben gelopen, namen we de bus weer en maakte het rondje af. Tussen de bomen door zagen we al heel even het vrijheidsbeeld. Op Time Square hadden we weer afgesproken met J&M. Het kostte even wat moeite, maar uiteindelijk vonden we elkaar wel weer. We gingen eten bij een Grieks Italiaan (heerlijk meat balls) naast de studio van de Late Show.

Na het eten was iedereen best moe van alle eerste indrukken van deze mega grote stad, dus namen we de bus weer terug naar huis en zochten we snel allemaal ons bedje weer op.

Maandag 4 juni

Om vandaag niet teveel tijd te verliezen, verlieten we het huis al om 9.00. Vandaag stond op het programma een bezoekje aan Time Square en een cruise met de ferry naar het vrijheidsbeeld. Het weer was een stuk mooier dan gisteren en de zon scheen lekker.

Helaas kwam P er achter dat ze haar telefoon thuis had laten liggen, met daarop de New Yorker Pass. Omdat J & C deze niet op hun telefoon hadden gezet, zat er niets anders op om een Uber te nemen en de telefoon te gaan halen. Wij gingen ondertussen naar Grand Central Station. Dit is niet alleen een hele bekende plek uit de film, maar hier vind je ook de grootste Apple Store in NY. Papa’s Liefste wilde graag ook een Apple Watch, dus een mooi moment om er eentje te kopen.

We vermaakte ons prima daar voor een uurtje, totdat P&J terug kwamen met de Uber. Onderin het station is er een grote foodhal, waar we besloten te gaan lunchen. In tegenstelling wat je misschien zou verwachten van het eten op het station, had ik de allerlekkerste Poké Bol, in een heerlijke Tacoschelp. Papa’s Liefste ging voor een broodje Philly Cheese Steak.

Na deze heerlijke lunch, namen we de metro naar het vrijheidsbeeld. Om daar te komen met je eerst met de ferry. Daar kom je ook niet zomaar op, want eerst moet je door een flinke beveiliging. De boot was flink vol, maar we vonden toch een mooi plekje en zag deze ijzeren dame steeds dichterbij komen.

Met de New York Pass konden we niet alleen naar het eiland komen, maar mochten we zelfs in het vrijheidsbeeld! Helaas niet helemaal naar boven, want daarvoor had je 10 maanden voorafgaande aan je bezoek al kaartjes moeten reserveren.

Het was slechts 196 treden om op de sokkel van het vrijheidsbeeld te komen. Vanaf deze hoogte had je een mooi uitzicht op de skyline van New York en natuurlijk het vrijheidsbeeld van onderen. Binnen in de sokkel was nog een museum over de totstandkoming van dit hele bekende beeld. Nadat we weer naar beneden waren gekomen, liepen we nog een rondje om het beeld heen voor wat mooie foto’s

De volgende stop op boot was Ellis Island. Hier zijn alle immigranten van Amerika aangekomen. Ook een zeer indrukwekkende plek om te bezoeken. Ik ben daar zelf de vorige keer geweest (15 jaar geleden) omdat we toen niet op het eiland van het vrijheidsbeeld mochten komen. De rest had er nu niet zoveel zin in, dus bleven we op de ferry en stapte pas weer af op het vaste land.

Omdat het weer erg lekker was, besloten we terug te lopen naar het 9/11 memorial. Daar tegenover was namelijk het grote warenhuis 21th Century, een grote outlet van designer kleding. Papa’s Liefste kon wel een paar nieuwe schoenen gebruiken, dus besloten we daar naar op zoek te gaan. Hij slaagde met wel 3 paar, Calvin Klein, Tommy Hilfiger en Sketchers. Die laatst hield hij meteen maar aan. Voor de meiden vond ik ook een paar Twinkle Toes en Havaianas slippers. We bleven tot dat de winkel dichtging.

Op weg naar huis, besloten we te gaan eten bij Ruby Tuesday en had ik mijn eerste gin tonic (met limonade ipv tonic) en een echte hamburger. We wilde ook niet te laat weer in bed liggen, want morgen zou P haar 50e verjaardag zijn! De reden waarom wel allemaal naar New York gekomen zijn.

Wordt vervolgd… New York deel 2

Spread the love

One thought on “Weekoverzicht | Never a dull moment week 23 New York New York (deel 1)