Weekoverzicht | Never a dull moment week 34 – Kamperen in Frankrijk; van plan A naar plan B

Deze 2 laatste weken van de vakantie brengen we lekker door in Frankrijk. We hadden de tent ingepakt, maar helaas gooiden slecht weer, verkeerde plek en locatie wat roet in het eten. Gelukkig hebben we steeds ons plan bijgesteld en kwam alles goed. Nu zit ik heerlijk in het zonnetje lekker te genieten van onze vakantie.

Weekoverzicht | Never a dull moment week 34 - Kamperen in Frankrijk; van plan A naar plan B

Zondag 18 augustus

De dagje later dan gepland (lees hier alles over onze rollercoasterweek van vorige week) gingen we vandaag dan toch op vakantie. Natuurlijk moest er toch nog van alles geregeld worden en ingepakt, dus het was pas 12.00 uur toen we de straat uitreden. Onze eindbestemming was een stacaravan halverwege de route naar Zuid-Frankrijk. Daar hoopten we de zon te vinden, want onderweg was het nat en grauw.

We reden nog even via de Decathlon in Best. Vorig jaar hadden we een tent meegekregen van de Start2Camp campagne, maar helaas ontbrak er één van de stokken. Geen noodzakelijke stok, maar omdat we de tent toch compleet wilden opzetten, was ik op zoek gegaan naar een vervangende stok. Er bleek er nog één te zijn; helemaal in Best. Met een kleine omweg konden we er nu toch nog even langsrijden en de stok ophalen.

Onderweg stopten we natuurlijk een paar keer om de benen te strekken en voor een plasje. Sommige parkeerplekken hadden een mooi uitkijkpunt en een net geschoonde portacabin. Daar kun je dan heel blij van worden. De meiden vermaakten zich prima achterin met hun muziek, boekjes en Nintendo Switch.

Tegen 18.00 uur kwamen we aan bij onze stacaravan. Niet groot en zeker zijn beste tijd gehad, maar prima voor een nachtje. Bij de plaatselijke Fastfoodketen haalden we wat te eten. Omdat we morgen nog een stuk te rijden hebben, gingen we allemaal lekker vroeg slapen.

Maandag 19 augustus

Vandaag is Papa’s Liefste jarig! Omdat we de hele dag in de auto zullen zitten, vieren we het vandaag niet echt. Dat halen we van de vakantie nog wel een keertje in. De meiden kunnen tegenwoordig best een beetje uitslapen, dus we moesten ze bijtijds wakker maken. Niet heel moeilijk, want bij elke stap wiebelde en kraakte de stacaravan. Om 10.00 uur trokken we de deur weer achter ons dicht en reden snel nog even langs de McD voor een kop echte koffie.

De reis verder richting het zuiden verliep verder prima, maar helaas nog maar weinig zon onderweg. Na een dik uur door de berg van Gorge du Verdon te hebben gereden, kwamen we aan bij onze camping. Deze keer had ik een plekje zelf uitgezocht; dichtbij het zwembad en dicht bij de WC. Vorig jaar zaten we namelijk heel ver van alles vandaan en moest je echt een flink stuk de berg op en af om te plassen of om brood te halen. De plek lag op nu hoog op de camping, dus dat scheelde klimmen, maar de WC-hokjes waren nu wel heel dichtbij. Ook was het sanitairgebouw wat verouderd en klapte iedereen met de deurtjes. Maar even aankijken of dit wel zo’n goed idee was.

Terwijl de meiden en ik het zwembad gingen checken en pizza’s haalden, zette Papa’s Liefste de tent op. We hebben een tent met luchtbuizen, dus na een beetje pompen, staat de tent zo. Toen we terugkwamen met de pizza’s stond hij dus al helemaal op.

Na het eten wilden de meiden nog zwemmen, maar helaas sloot het zwembad al om 20.00 uur. Morgen dus maar een nieuwe poging. Aan de bar dronken we nog wat en aten de meiden een ijsje. Laat de vakantie maar beginnen.

Dinsdag 20 augustus

De meiden sliepen weer lekker lang, maar zelf had ik niet zo goed geslapen. Ondanks dat het best rustig op de camping is, blijven mensen ’s avonds toch nog wel lang nakletsen bij de WC. Wat ook niet meehielp, was dat er een dikke pad onder de lantaren naast het gebouw vliegjes aan het vangen was. Ik ben echt panisch voor kikkers en padden. Het idee dat ik er ’s nachts uit zo moeten om te plassen, was een nachtmerrie voor mij. ‘Gelukkig’ bleek de pad de nacht niet overleefd te hebben en lag hij nu platgereden op de weg. Heel zielig, maar ik slaap er toch iets beter van.

Zodra de meiden wakker waren, moest er natuurlijk meteen gezwommen worden. De nieuwe luchtbanden waren opgeblazen en al snel kwamen ze terug met nieuwe vriendjes en vriendinnetjes. Die zullen we de rest van de vakantie dus niet meer zien.

Omdat we niet heel veel eten en drinken mee hadden genomen (paste ook niet meer in de auto) moesten we ’s middags er toch even op uit voor wat boodschappen. Zelf vind ik dat één van de leukste dingen van Frankrijk, om daar door die megagrote supermarkten te struinen. Omdat we zo hoog op de berg zitten, is alles eigenlijk best ver weg, dus besloten we om naar de dichtstbijzijnde te rijden, helaas dus niet zo’n grote. Wel hadden ze natuurlijk alles wat we nodig hadden.

Terwijl we onze boodschappen deden, was het buiten opeens heel hard gaan regenen. Dat hadden we niet zien aankomen, dus bij onze tent aangekomen waren al onze stoeltjes kletsnat. Daar ging dus de intentie om zelf te koken, want we konden nu nergens zitten. Gelukkig was er nog een plekje voor ons in de bar en later ook in het restaurant. Nu maar hopen dat morgen de zon schijnt en de stoeltjes snel weer droog zijn.

Vanwege de regen, ging de geplande poolparty ook niet door. De meiden hadden er veel zin in gehad, maar waren ook tevreden met het alternatief; filmpje kijken in de ‘chillroom’ bij het restaurant. Uiteindelijk lagen ze pas om 23.00 uur in hun bedje.

Woensdag 21 augustus

De volgende ochtend meteen alles in de zon gezet en zelf met de meiden naar het zwembad gegaan. Gelukkig is het op de camping niet zo druk meer en worden er ook geen handdoekjes gelegd bij het zwembad. We hadden dus een lekkere ligstoel, terwijl de meiden lekker ronddobberden in hun zwembanden. Helaas werd ik flink gebeten door een beest (geen idee wat) in mijn been. Ik dacht dat het wel mee zou vallen, maar al snel werd het een heel grote (groter dan mijn hand) rode, dikke en warme plek, die natuurlijk flink jeukte. Ik heb daar echt nog dagen last van gehad.

Omdat ik niet zo van het stilzitten ben op vakantie, is onze afspraak een dag niets en een dag eropuit. Ik had mij alleen een beetje verkeken op de route naar de leuke stadjes aan de kust. Voordat we ergens zijn, moeten we tenminste 45 min over de bergpas rijden. Een keertje wel leuk, maar je moet wel goed op de weg letten en zorgen dat je niet wagenziek wordt.

Vanmiddag gingen we naar de dichtstbijzijnde stad; Draguignan. Een mooi oud stadje met verschillende kerkjes en smalle straatjes. Helaas was er verder niet veel meer te zien. Na een drankje op één van de pleintjes, reden we door naar een grote supermarkt. De meiden wilden graag hun nieuwe schoolspullen kopen en ik had gezegd dat dit in Frankrijk op vakantie wel kon. Omdat ze er maar niet over konden ophouden, moest het maar snel uit hun systeem.

Terug op de camping wilden de meiden meteen weer zwemmen met hun vriendjes en vriendinnetjes. Wij vonden een mooi plekje op het terras en bestelden een wijntje en een portie bitterballen. Omdat dit een Nederlandse camping is, hebben ze die gewoon bij de snackbar ? De meiden bleven totdat ze om 20.30 uur uit het zwembad werden gestuurd. Daarna aten ze nog een ijsje en gingen ze ‘chillen’ op het veldje van de camping. Echt vakantie! En wij namen nog maar een wijntje.

Donderdag 22 augustus

Omdat wij (de meiden niet) toch slecht slapen naast de WC-hokjes en de hoofdweg, besloten we na te vragen of we eventueel mochten verplaatsen met onze tent. Veel plekken waren leeg gebleven, na de grote uittocht. Er was dus genoeg keuze. We vonden een plekje op hetzelfde niveau, maar een heel eind van de hoofdweg. Dat betekende dus wel alles weer uit de tent, in de auto en een paar meter verderop weer uitladen. Terwijl Papa’s Liefste dat voor zijn rekening nam, nam ik meteen van de gelegenheid gebruik om de tent weer een beetje moddervrij te maken na de regenbui van een paar dagen geleden. Ons nieuwe plekje had ook een veel mooier uitzicht over de kloof.

Terwijl de meiden lekker zwommen, verplaatsten wij de tent en richten hem opnieuw in. Gelukkig was het ook weer niet al te veel werk en het weer niet te warm. Wel droog gelukkig! Want in de middag begon het weer te waaien en niet veel later te onweren. De regen kwam met bakken uit de hemel, inclusief hagelstenen. Voor een paar uur zaten we gevangen in onze tent. De meiden vermaakten zich prima en kleurden lekker aan tafel. Pas tegen de avond werd het weer een beetje droog. Het was ook flink afgekoeld, dus eigenlijk wilde ik warm eten in het restaurant, maar helaas was het vanavond helemaal vol, omdat er een speciale Provinciaalse kip op het menu stond en iedereen al dagen van te voren een tafeltje geboekt had.

We besloten dan toch maar een keertje zelf te koken. Het werd een blik ravioli met brood, komkommer en tomaatjes. Echt een campingmaaltijd; snel, voedzaam en toch ook lekker.

Vrijdag 23 augustus

Veel zin om weer een dag met regen in de tent te zitten hadden we niet. Ook was het weer tijd voor een dagje weg. Op de Buienrader stond dat het aan de kust wel droog zou blijven. Natuurlijk wilden de meiden heel graag zwemmen, dus spraken we af dat dat tot 12.00 uur kon. Rond 13.00 uur stond er namelijk weer regen voorspeld en dan wilde ik weg zijn. De regen liet toch nog even op zich wachten, dus lunchten we nog bij de tent en reden daarna (1,5 uur) naar de kustplaats Frejus.

Meteen na de haven vonden we een mooi stukje strand. Toen we aankwamen was het er nog heel druk. Maar vanwege donkere wolken, pakten veel mensen hun boeltje in. Prima, want op een paar spetters na bleef het droog en vermaakten de meiden zich prima met hun vader in zee.

Tegen etenstijd vonden we een strandtentje met uitzicht op de zee. Gelukkig eten de Fransen altijd laat en was er dus nog wel een plekje voor ons. De anderen kozen pizza en ik lekker een pannetje met mosselen. Met het avondzonnetje en een klein briesje was het prima vertoeven. Beter dan de regen die nu waarschijnlijk viel op de camping. Op de terugweg naar de auto liepen we nog even door de haven, waar het gezellig druk was. Dit voelde echt als vakantie.

Helaas hadden we nog een flink stuk terug te rijden door de bergen. De regen was hier blijven hangen en het onweerde ook flink. Niet echt de beste omstandigheden om te rijden, maar Papa’s Liefste bracht ons veilig naar de tent. Op de camping was het gelukkig ondertussen ook weer droog.

Zaterdag 24 augustus

In de auto hadden we het al even besproken, maar het kamperen met dit weer was nu niet echt iets waarbij wij een fijn vakantiegevoel hadden. Toen we gisteravond door de haven liepen hadden we ons dat wel gerealiseerd. In eerste instantie was ik op zoek gegaan naar een B&B ergens daar in de buurt. Maar toevallig stond een vriendinnetje van Kleine Zus met haar ouders op een camping in Le Muy. Zij boden aan om te kijken of er nog een mobil home beschikbaar zou zijn voor ons. Kleine Zus vond dat natuurlijk wel superleuk om daar naar toe te gaan. Dat verzachtte het afscheid van de vriendjes en vriendinnetjes op de camping een beetje.

Na de lunch pakten we alles weer in en vouwden de tent weer op. Deze keer zouden we nog eenmaal de berg afdwalen en hopelijk de zon vinden.

De camping bleek een echte grote Franse camping te zijn met een enorm zwembad. Bij de receptie stond het vriendinnetje van Kleine Zus en haar moeder ons al op te wachten. Een vriendelijke Nederlandse dame hielp ons met het vinden van een huisje vlakbij hen. Deze lag ook nog eens tegenover het zwembad. Gelukkig staat er een groot gebouw voor en zitten we niet meteen in de herrie.

Nadat we een beetje waren geïnstalleerd, liepen we naar de caravan van het vriendinnetje. Deze is eigenlijk van haar opa en oma die hier lekker in overwinteren. De BBQ stond al aan en we werden gezellig onthaald met een hapje en een drankje. Wat een luxe. Ook staat deze caravan helemaal aan het randje van de camping en hebben ze prachtig uitzicht over de wijngaarden en zien ze de zon zakken achter de bergen. Het vakantiegevoel was weer helemaal terug. Pas tegen middernacht vonden we onze eigen caravan weer terug en dook iedereen lekker zijn eigen bedje in, met de airco zachtjes aan. Viva la France.