Uitje | Ben Hur & Kubo en het Magische Zwaard

QUINOA (1)Vandaag niet een review van een film, maar maar liefst van twee! De afgelopen week mochten namelijk naar 2 premières in de Pathé Arena. Een film voor papa’s en mama’s en eentje voor het hele gezin. Ik won bij Filmdomein 2 kaartjes voor Ben Hur in IMAX 3D en mijn zus won bij Universal Pictures Nederland 4 kaartjes voor Kubo en het Magische Zwaard. Zo zaten we ineens 2x deze week in de bioscoop.

Ben Hur in een nieuw jasje

Ik denk dat met de komst van de 3D technieken veel mensen hebben uitgekeken naar het zien van deze film in 3D. De orginele film komt uit 1959 (!) en is gebaseerd op de tijdloze roman van Lew Wallace: ‘Ben-Hur: A Tale of the Christ’. Ook al heb je die film niet gezien (zoals ik), iedereen kent wel de beroemd scene van de race met paard en wagen in de Romeinse arena. Dat we dit nu in IMAX en 3D zouden gaan zien, deed me wel een beetje huiveren. Het kon niet anders dan dat dat spectaculair zou zijn. De laatste keer kwam ik de bioscoop (Jason Born) wagenziek uit, omdat het scherm veel te groot was om de achtervolgingen en gevechten goed te kunnen zien. Daarom besloten we vroeg te gaan, zodat we een beetje meer achterin en in het midden zouden kunnen zitten. Dat lukte! En we verder flink verwend door Pathé en Universal Pictures Nederland met ijs, popcorn en een drankje.

IMG_9468 IMG_9470

Het verhaal

Judah Ben-Hur (Jack Huston) is een Joodse prins in Jeruzalem rond 33 na Christus. Zijn broer Messala (Toby Kebbell) is geadopteerd en heeft een Romeinse achtergrond. Ondanks dat ze als echte broers leven, blijft dit wel tussen hun in staan. Na wedstrijdje paardrijden komt Judah ten val en Messala brengt hem zwaargewond thuis. Hij komt er weer bovenop, maar toch is het de druppel en vertrekt Messala vertrekt voor vijf jaar naar Rome op te gaan vechten voor de Romeinen. Als de broer elkaar weer zien is Judah getrouwd met Esther (was eigenlijk een gewone dienstmeid) en is Messala hoog opgekropen in de Legerrangen. Messala vraagt Judah er zorg voor te dragen dat Pilatus een veilig door tocht kan maken door Jerusalem. In die tijd waren de Romeinenbenhurposter2 niet zo geliefd in de stad. Uiteraard gaat dat mis en Messala verraadt Judah en zijn familie. Judah wordt als slaaf verkocht en zijn moeder en zus tot een levenslange gevangenisstraf veroordeeld. Judah overleeft de zeeslag op het schip waar hij roeier is. Hij spoelt aan en word onder de hoeden genomen door de Afrikaan Ilderim (Morgan Freeman). Hij leert hier rijden op paard en wagen en daagt Messala uit, om wraak te nemen.

Tijdsduur124 minuten
Taalversie Engels, Nederlands ondertiteld
Te zien in 2D, 3D, IMAX 3D
Genre Drama History
Kijkwijzer Jonger dan 12? Dan alleen toegang onder begeleiding van een volwassene. Angst Geweld
Release NL; 25 augustus 2016

Wat vond ik er van?

Ik vond het een heftige ervaring. Niet zo zeer dat het nu een erg emotionele of bloederige film is. Maar het leven in die tijd was ruw en niet altijd even plezierig. Ik heb denk ik de hele film met gespannen kaken, samengeknepen billen en zweethandjes gezeten. Nogmaals ik kende het verhaal en de film verder helemaal niet. Het grote scherm en 3D maakte dat het wel binnenkwam. De recensies zijn niet allemaal even lovend, want de film is flink ingekort van ruim 3,5 uur naar 2 uur. De echte liefhebbers missen dus scenes, maar dat maakte voor mij niet uit. De scene in de arena is heel heftig, maar beter te volgen dan de achtervolgingen en gevechten in Jason Born. Ook ben ik niet misselijk geworden. Waar ik wel wat misselijk van werd, was het einde. Ik vond het niets toevoegen aan het verhaal en het Hollywood sausje deed mij een beetje kokhalzen. Ik begreep later dat het wel bij het verhaal hoort, maar ik vond het absoluut geen toevoeging.
En niet onbelangrijk; ik vond het helemaal niet vervelend om te kijken naar Jack Huston en Toby Kebbell 😉

Kudo en het Magische Zwaard

Vandaag gingen we dus opnieuw naar de Pathé Arena, deze keer met mijn zus en de 2 meiden. In de voorstukjes bij Huisdieren Geheimen hadden we de trailer al gezien. Ik wist niet zeker of ik Kleine Zus wel kon meenemen, maar ik besloot het er op te gokken. We werden feestelijk ontvangen binnen met een ijsje. Met dit warme weer een aangename verkoeling. Iedereen kreeg ook een tasje van Kubo met daarin water en een zakje popcorn. Voordat de film zou beginnen was er eerst nog een interview met de stemmencast. Roman Derwig heeft de stem van Kubo in gesproken en zijn moeder Kim van Kooten die van Aap. Ook haar dochter Kee mocht een stem in spreken Verder was Noortje Herlaar er. Zij sprak de beide stemmen in van de boze zussen. Helaas was Benja Bruijning afwezig, maar hij spreek de stem in van Kever. Hierna was er ook nog een optreden van Sarah en Julia, bekend van het Junior Songfestival.

IMG_9911[1] sarah en julia

Het verhaal

De slimme en goedhartige jonge verhalenverteller Kubo roept per ongeluk een wraakzuchtige geest uit zijn verleden op. Om zijn familie te redden moet hij het mysterie van zijn overleden vader, de beste samurai die ooit heeft geleefd, zien op te lossen. Tijdens zijn gevaarlijke zoektocht krijgt Kubo hulp van Aap en Kever. Bewapend met zijn shamisen, een magisch muzikaal instrument, moet Kubo strijden tegen goden en monsters.

Tijdsduur102 minuten
Taalversie: Nederlands
Te zien in2D, 3D, DOLBY ATMOS 3D
Genre: Animatie Avontuur Familiefilm Kinderfilm
Kijkwijzer: Mogelijk schadelijk tot 6 jaar Angst Geweld
Release: 24 augustus 2016

Wat vond ik er van?

De animatie is een soort mix van tekenfilm en poppenspel. Erg mooi gemaakt. Het verhaal is erg spannend, maar er zitten ook heel veel grappige scenes in. De meiden hebben meerder keren heel hard zitten lachen. Grote Zus moest plassen en koos daarvoor gelukkig een van de spannendste momenten uit. Kleine Zus vond de film ook spannend, maar hield gewoon haar konijn voor haar ogen als het te spannend werd. Het is een mooi verhaal over de kleine Kubo in het prachtige Japan met al zijn mooie tradities en mensen. Ik heb van de film genoten en mijn meiden ook. Zeker een aanrader

Kijk jij uit naar een van deze films?

Spread the love