Stayokay Soest - Ideale uitvalbasis voor een familieweekendje weg

Stayokay Soest, ideale uitvalbasis voor een familievakantie

Weekendjes weg met het gezin zijn altijd erg fijne afwisseling in de dagelijkse sleur. Hiervoor kun je natuurlijk zover weggaan als je zelf wilt, maar soms vind je al verrassende leuke uitjes op nog een uur bij je eigen huis vandaan. Dit ontdekte wij toen we begin deze maand voor een weekendje werden uitgenodigd bij de Stayokay Soest. Een plek in Nederland waar ik niet zo snel voor een weekendje weg had geboekt.

Ik hou van verre reizen en vreemde landen. Hierdoor vergeet ik soms hoe mooi Nederland kan zijn en dat je daarvoor helemaal niet zo ver weg hoeft te gaan. Toen we de uitnodiging kregen om naar Soest te komen, dacht ik eigenlijk eerst dat dat wel heel erg dichtbij huis was. Maar omdat ik probeer te leven zonder verwachtingen, ging ik er met een open vizier naar toe en ik werd meer dan aangenaam verrast!

Stayokay Soest

Was vroeger de Stayokay voornamelijk bekend om de slaapzalen en de herberggevoel. Niets is minder waar. De locaties zijn tegenwoordig modern ingericht en bieden ruime familiekamers in plaats van de ouderwetse slaapzalen. Voordat we in Soest verbleven, waren we al een keertje in Texel bij de Stayokay geweest en in Domburg. Daar sliepen we in een heus kasteel, in de torenkamer.

In Soest vind je de Stayokay in een oude boerderij. Tegenwoordig een heus designhostel dat in 2012 helemaal vernieuwd is. Het is binnen mooi en licht ingericht met een gezellige leestafel, lees/spelletjeshoekje met een kast vol boeken en spelletjes. Ook is er een bar en bovenin een heerlijk zitzakken, een voetbaltafel en een relaxte bank (sorry ik heb alleen maar een foto genomen vanaf de bank ipv de bank zelf 😉 )

Wij hadden een grote familiekamer in het oude gedeelte van de boerderij. Maar aan de achterkant van de Stayokay waren nog veel meer kamers te vinden. Op onze kamer stond een tweepersoonsbed, 2 stapelbedden en een extra bed met nog een matras eronder. Onze kamer was voorzien van eigen douche, maar voor de WC moesten we op de gang zijn. Hier waren 2 WC, een maar een andere kamer op de gang, dus eigenlijk nog steeds wel een eigen WC.

De meiden waren in ieder geval heel blij met hun eigen stapelbed en ze maakte er meteen een eigen hut er van. ’s Ochtends stond er een heerlijk ontbijt in de ontbijtzaal voor ons klaar. Niet heel bijzonder, maar wel prima verzorgd. Persoonlijk vind ik het brood dat ze bij de Stayokay bij het ontbijt hebben heerlijk; nog warm uit de oven en lekker dik gesneden. Verder is er ruim keuze uit beleg, sapjes, yoghurt, fruit en koffie en thee.

Wat is er te doen

Nou genoeg, kan ik je vertellen. Op het terrein zelf is er een heerlijk groot terras, een speeltuin voor de kinderen en een voetbalveld. Ook is het mogelijk om fietsen te huren en zo de omgeving te verkennen. Wij hadden de eerste dag mooi weer en zijn toen gefietst naar het Paardenrustoord De Paardenkamp. Hier worden paarden die met pensioen zijn liefdevol opgevangen. Als bezoeker mag je ze aaien en paardensnoepjes geven. Voor €2 koop je een zakje in het winkeltje. Op de paarden en pony’s rijden kan er niet, de paarden zijn er immers voor een rustige oude dag.

Aan de overkant vind je de historische boerderij Het Gagelgat. Op deze oude boerderij kun je aan de hand van 4 interactieve verhalenroutes meer te weten komen over hoe het leven vroeger op de boerderij was. Helaas waren wij er te laat en was de boerderij al dicht.
Beide boerderijen zijn te vinden aan de Birkstraat (96 en 107) in Soest. Open op Maandag t/m zondag 10.00 – 16.00 uur en toegang is gratis.

Wij fietste daarna door naar het centrum van Soest. Dit is een lange straat met wat winkeltjes en restaurantje. Graag hadden we wat gedronken bij het DCL cafe, een klein cafeetje aan het spoor, mooi ingericht met oude materialen en industriële elementen. Maar op zaterdag ging ze al om 17.00 sluiten.
Niet veel verderop vonden we het Grand Café De Lindenhof en gingen daar op het terras zitten voor een drankje en heerlijke nachos. De meiden vermaakte ze zich beneden in de kelder waar een mooie speelhoek voor ze was ingericht.

Op de terugweg naar de Stayokay, fietsen we door de bossen en langs mooie velden bij een ondergaande zon

De volgende dag hadden we graag naar het theaterstuk Alfred J. Kwak Zo vrolijk ‘in eend grote terts’ willen gaan. Maar helaas was het al helemaal uitverkocht. Dit theaterstuk wordt opgevoerd op het Herman van Veen Arts Center in gelegen op het landgoed De Paltz. Dit landgoed is te bezoeken en je kunt hier ook heerlijk wandelen over de de Utrechtse Heuvelrug. Maar dat bewaren we voor een volgende keer.

In plaats van naar het theater, besloten we Paleis Soestdijk te bezoeken. Daar kun je deze zomer een Dikkie Dik speurtocht doen door de koninklijke tuinen. Bij de ingang kregen de meiden een speurboekje en een mooie Dikkie Dik kroon. In de tuin stonden allemaal bordjes met daarop deze geliefde rode kater. Het was even zoeken, maar de meiden holden enthousiast door de naar de volgende. Bij elke Dikkie Dik konden ze een opdrachten doen. Aan het einde van de speurtocht kregen ze limonade en een Dikkie Dik koekje in de Orangerie, Omdat het voor ons ook lunchtijd was, bestelde we er ook een Dikkie Dik pannenkoek bij.

Omdat we er nu toch waren en het paleis per december van dit jaar verkocht is, besloten we ook een rondleiding te volgen in het Paleis. De gids vertelde zo leuk over het leven in het kasteel, dat zelf de meiden het de hele rondleiding (ruim 30 min) volhielden! Wij zijn blij dat we het in deze staat nog hebben kunnen zien.

Buiten in de Kuil

Als tip kregen we om te gaan eten bij Buiten in de Kuil. Dit restaurant ligt verborgen in het bos in Lage Vuursche, in de Kuil van Drakensteyn. Helaas had het die dag geregend, maar ik kan mij voorstellen dat je hier op een mooie zomerse avond heerlijk buiten kunt zitten bij de vuurkorf. De kinderen kunnen lekker over het grasveld rennen of spelen in de boomhut. Nu was het terras helaas nagenoeg leeg, maar konden we gelukkig onder de zeilen nog wel buiten zitten.

Ik had voor ons een reservering gemaakt voor het zondagse low&slow BBQ arrangement. Deze wordt geserveerd tussen 17.00-19.00 en kost € 19 pp (kids <12 jr: €15) Dat bleek een goed besluit. Zelden heb ik zulk lekker geroosterd vlees, hamburgers en zalm gegeten. Daarbij worden er ook nog brood, salade, friet, aardappels en maiskolven geserveerd. We gaan deze plek zeker onthouden en bij mooi weer nog eens voor terugrijden.

Adres; Zevenlindenweg 9, 3749 AW Lage Vuursche

We hebben een heerlijk weekendje weg gehad, in eigen land, op nog geen uur rijden van ons huis. We gaan zeker nog eens terugkomen, want er is nog veel meer te doen in de omgeving, waar we nu niet aan toegekomen zijn. Wat dacht je van

Er is dus nog genoeg te doen in de omgeving van Stayokay Soest. Wellicht dat we nog een keertje terug komen in een van de vakanties, want dan worden er ook diverse kinderactiviteiten georganiseerd in het hostel zelf, zoals

• Wandeltochten met gids

4-persoonskamer: €109-€115 pn
6-persoonskamer: €145-€159 pn
* Inclusief ontbijt.
** Indien je een Stayokay card hebt, ontvang je € 2,50 korting op iedere overnachting.

Wij willen de staf van de Stayokay ontzettend bedanken voor hun warme welkom en goede assistentie tijdens ons verblijf. Niet alleen konden wij en de meiden bij ze terecht met al onze vragen (en mochten de meiden zelfs achter de balie meekijken), maar ook voor het vinden en bewaren van onze vergeten camera!

Heb jij wel eens overnacht bij een Stayokay?

Flow Nidal rookmelders voor op de kinderkamer